Antwerpen

Een week later, op voorstel van diezelfde vriend, vertrok ik met de trein richting Antwerpen. Van het Antwerpse afkomstig en een tijdje in de stad te hebben gewoond, dacht ik de meeste gebouwen en bezienswaardigheden te kennen. Mijn vriend stelde voor het voor mij onbekende begijnhof te bezoeken en maakte mij nieuwsgierig door de volgende foto, genomen door een vriendin van hem, te tonen:

Heilige Begga - foto door Anja Vandervelpen fotografie

foto door Anja Vandervelpen fotografie

De eerste regels trokken mijn aandacht, vragen kwamen op: wat was daar dat mannen na 18u niet meer binnen mochten? Hoe kwam het dat dit zo expliciet werd vermeld?

Even later wandelde ik de poort binnen en werd overvallen door de schoonheid en stilte van dit ‘stadje in de stad’. Al wandelend over de ‘kinderkopjes’ langs de huizen, viel mij op hoe elke deur een andere naam droeg: Magdalena, Begga,…

Aan de kerk kwamen net een aantal mensen buiten. Wij besloten de tuin te verkennen en daarna de kerk te bezoeken. Bij het betreden van de tuin, voelde ik dezelfde rust en mystieke stilte. Ik genoot intens van de eerste lentetekens, van al dat groen.

Bij binnenkomst van de kerk, verlieten de laatsten het gebouw en sloten de deuren achter ons tot op een kier. Een intense stilte, wijs en troostend, en een diep thuisgevoel borrelden op. Rondkijkend in de kerk viel mij op hoe hier meer vrouwenbeelden aanwezig waren dan in elke andere kerk die ik tot op heden gezien had. Eén beeld sprong er voor mij uit en ik noteerde de naam die onder het beeld stond vermeld: ‘H. Begga’.

Heilige Begga - foto door Anja Vandervelpen fotografie

Heilige Begga – foto door Anja Vandervelpen fotografie

Ik maake mijn vriend duidelijk dat ik verder moest zoeken, dat hier een kiem lag die ik wou doen groeien.

De kerk en het begijnhof buitengaande, wist ik twee dingen: na de andere, geplande activiteiten in Antwerpen en voor ik terug op de trein zou stappen, moest en zou ik hier nog eens langskomen, ik moest een stukje ‘thuis’ kunnen meenemen. Verder wilde ik van Begga en het begijnhof meer te weten komen…

© Debby Van Linden

2 thoughts on “Antwerpen

Leave a Reply

