Boeken…

Meer informatie, dat had ik nodig om verder te gaan. De volgende dag fietste ik richting bibliotheek. Mijn zoektocht daar leverde een magere oogst op: enkel het werk ‘Vlaamse begijnhoven: werelderfgoed’ sprong mij in het oog als ‘startwerk’.

Onderweg naar huis bekroop me een gevoel van teleurstelling: er ontbrak iets. Ongeveer halfweg passeerde ik een winkelstraat en ving het geel-blauwe logo van ‘De Slegte’ op. Enkele meters verder stopte ik met piepende remmen: ‘Ah, ja, De Slegte, waarom niet!’

De deur viel achter me dicht. Kijkend naar het overzichtsbord per etage besefte ik niet te weten bij welke rubriek te zullen zoeken: ‘architectuur?’, ‘geschiedenis?’, ‘godsdienst?’. De woorden ‘Laat u helpen’ vielen me te binnen. Op de benedenverdieping stond een lange rij wachtenden bij de kassa. De eerste verdieping dan maar: niemand te bekennen. Ook bij de ‘inkoop boeken’ geen teken van leven. Net toen ik me omdraaide richting trappen, bemerkte ik op een verhoogd platform, verscholen tussen de boeken en de computer, een gestalte.

‘Excuseer, ik zoek boeken over begijnhoven, bij welke rubriek kan ik deze vinden?’ De medewerker zocht op zijn computer en concludeerde dat ze boeken hierover hadden, doch telkens onder een andere categorie ondergebracht. Met de woorden ‘Zolang ze niet bij ‘sport’ staan, is het nog logisch!’ verdween hij tussen de rekken, legde een boek voor mijn neus neer, spurtte weg, legde een ander werk neer,..

P1050434

‘Vlaamse begijnhoven: werelderfgoed’ verscheen en ik maakte een inwendig hartesprongetje (‘Yes! Deze was nu langer dan drie uitleenweken van mij!’), ‘het gidsje ‘Langs Vlaamse begijnhoven’ kwam links te liggen en weer voelde ik dat hartesprongetje: ‘yes!’. De twee overige werkjes deden me fronsen: wat deed Felix Timmermans hier?

Alsof hij mijn gedachten kon lezen, beantwoordde de medewerker mijn vraag:’ Timmermans is grote liefhebber van het Lierse begijnhof geweest en heeft er ook gewoond. Eén van zijn verhalen gaat over een al dan niet fictief begijntje en dat werk zorgt ervoor dat toeristen het begijnhof bezoeken. Ik heb het begijnhof reeds bezocht en kan het echt aanraden, het is prachtig!’

Mijn hart volgend, nam ik de ‘basisboeken’ mee en gaf de Timmermanswerken terug. Vooraleer ik me naar de kassa bevond, nam ik de tijd de medewerker een groot en oprecht compliment te geven voor zijn opzoekwerk, supervriendelijke service en de tip het Lierse begijnhof te bezoeken. Ik verzekerde hem dat dat op mijn programma zou komen te staan.

Met mijn ‘twee kindjes’ tegen mijn hart gedrukt en een glimlach van oor tot oor fietste ik huiswaarts…

© Debby Van Linden

Leave a Reply

