Aarschot (1):ontzieling

Na mooie ervaringen in Mechelen en Lier beenden wij onze weg naar het begijnhof van Aarschot. Ontsteld bleef ik staan op wat ooit een begijnhof moest geweest zijn: de hoge muren waren weg, er liep een straat dwars door het vroegere hof, de kerk en het infirmeriegebouw waren verdwenen, verbouwingen waren aan de gang…

bouwwerfAarschot

Mijn woede en teleurstelling omtrent de afbraak staken de kop op, ‘ontzieling’ was het meest passende woord dat bij me opkwam. De enkele conventshuizen en de overblijvende huizenrij met mooi aangelegde voorjaarsbloeiers kon mijn ontgoocheling niet rechttrekken.

begijnhofAarschotoverview

De twee delen doorwandelende, trof ik een ‘eerbetoon-begijnbeeld’ dat perfect weergaf wat ontzieling met dit hof had gedaan: het economisch gewin werd verkozen boven menselijkheid, zorg en spiritualiteit met als gevolg diepe tristesse.

begijnbeeldAarschot

 

Leave a Reply

