Aarschot (2): ontzieling

Het begijnhof verlatende, besloten wij een naburig park op te zoeken: wat groen zou ons deugd doen! Onderweg passeerden we de Onze-lieve-vrouw-kerk en trof dit beeld van Sint-Jacob mij.

 P1030721

Ik herinnerde me in Lier ook een link met deze heilige te hebben, nl. het bezoeken van de Sint-Jacobskapel. Alhoewel ik het voor de hand liggende verband kon zien, begijnhovenbezoeken als ‘weg’ zoals deze van Compostela, had ik het gevoel dat er een andere en nog diepere betekenis inzat daar vooral de schelpen mijn aandacht trokken.

 P1030722

Vanop de parking vertrekkende, schreef ik de naam van het naburige dorp ‘Begijnendijk’ op. Ik wilde uitpluizen wat het eventuele verband was met het begijnhof.

Na de twee ‘ups’ van begijnhoven in Mechelen en Lier, was Aarschot een eerste ‘down’…

Leave a Reply

