Tijd voor reflectie… (1)

Mechelen, Lier, Aarschot,… deze begijnhoven had ik achter de rug. Telkens indringende ervaringen, telkens nieuwe dingen die op mijn pad kwamen. Ik had het gevoel aan een puzzel bezig te zijn en per begijnhof één of meerdere puzzelstukken aangereikt te krijgen. Om alle gebeurtenissen en informatie te ordenen, besloot ik een groot prikbord in elkaar te knutselen en aan mijn keukenmuur te hangen. In het hart van het prikbord plakte ik de letters ‘herStory’, aangezien het een zoektocht was naar sterke vrouwenfiguren op en rond de begijnhoven. Hun levensverhaal en eigenschappen zocht ik, zocht ik op, voedde mij, gaf me kracht, had ik nodig.

prikbord

Via lets had ik ondertussen een heleboel tips, titels van boeken en informatie verzameld. Eén woord in het geheel van deze informatie deed me een moment stilstaan: ‘queeste’. Het was alsof er onmiddellijk een puzzelstuk op zijn plaats klikte. Toen ik definitie van dit woord las, (‘Een queeste is een zoektocht; in het bijzonder een zoektocht die het karakter heeft van een levenstaak; is een avontuurlijke, lange reis, met helpers en grote hindernissen. Vaak is de queeste een metafoor voor de zoektocht naar wijsheid, die door de zoeker wordt gevonden door de ervaringen die ze tijdens het zoeken opdoet. Etymologisch is queeste verwant aan ‘question’, vraag. Een bekende queeste is bv. naar de Heilige Graal door Parzival.) ‘wist’ ik dat dit hetgene was waar ik mee bezig was. Ik had een vraag  naar en nood aan herStory en was begonnen met een reis langs de begijnhoven… zonder nadenken hing ik de een verkorte definitie van ‘queeste’ bij aan mijn prikbord…

Leave a Reply

