Openbarend en hartsvoedend Kortrijk: een ware ontdekking!

Na een verblijf en wandeling in de prachtige rozentuin van de Loverlij, zakten wij af naar Kortrijk, het laatste begijnhof van West-Vlaanderen. Daar deze stad mij totaal onbekend was, stapte ik onbevangen en ‘blanco’ het straatje richting begijnhof tegemoet …

Kortrijkpoort

P1040194

Enkele passen de poort onderdoorgaande, stopte ik abdrubt… ik werd overvallen door de schoonheid van dit hof: mijn hart ging open en maakte een dartelend sprongetje, de tranen sprongen in mijn ogen: dit was nu eens een begijnhof!! Pittoresk, intiem, rustig, goed onderhouden… ik herademde, voelde dat hier respect op alle niveau’s aanwezig was.

poortikke

Traag en elk moment in me opnemend wandelde ik het hof door, naar de kapel, naar de bleekweide, naar het beeld van Marcella Pattyn* als eerbetoon aan de begijnen, naar de achterkant van het hof, terug door de poort,… intens genietend nam ik alles in me op, verwelkomde verliefd deze grote, verrassende ontdekking en kroonde haar als hoogtepunt van mijn queeste.

straatjeKortrijk

De babbel met de dame van de infodienst wees uit dat het groothuis, tevens begijnhofmuseum, niet te bezoeken was wegens werken. Deze werken werden stuk voor stuk aangepakt om de sfeer zo min mogelijk te verstoren. Dit ‘materiële’ respect kon ik waarderen, net als het ‘spirituele’ respect, zichtbaar uitgedragen door de bewoners.

P1040167

De kapel binnengaande, zette ik mij neer; de koelte van deze plek deed deugd op een zonovergoten dag. Ik keek rond en liet het geheel van de beelden op me afkomen: een diepe rust van herkenning daalde op me neer… daar waren ze weer: Begga, Elisabeth… (resp. links en rechts achteraan in de nis van het altaar) ik moest even terugdenken aan mijn eerste ‘ontmoeting’ met hen in de begijnhofkerk in Antwerpen. Wat ‘kende’ ik deze madammen nu al veel beter!

P1040231

Maria echter, die bleef me een raadsel…

P1040232

Mijn bezoek aan dit begijnhof heeft uren geduurd, ik kon en wilde deze plaats niet verlaten**. Elk moment, elk gebouw, elke verrasing achter elke hoek trachtte ik in mij op te nemen. Talloze keren heb ik het hof op-en neer- gewandeld, heb eindeloos veel foto’s genomen, genoten van elk momentje ‘thuis’… Deze begijnhofervaring is nog lang, lang, lang blijven nazinderen…

P1040180

*Hierover in de volgende post meer informatie.

**Mijn compagnon was zo vriendelijk broodjes voor ons beide te gaan halen, zodat ik geen seconde van mijn hofontdekkingen zou missen. Hierbij een oprechte dank-u-wel! 🙂

© Debby Van Linden

5 thoughts on “Openbarend en hartsvoedend Kortrijk: een ware ontdekking!

  1. Fantastisch dat er nog zo’ n plekken bestaan!
    Je omschrijving prikkelt mijn nieuwsgierigheid en verlangen om ook zelf een kijkje te gaan nemen.
    Dank je wel om dit te delen.

  2. Ik heb al verschillende begijnhoven bezocht (maar niet zoveel als jij…) en Kortrijk springt er inderdaad uit. Vooral de grote Witte esdoorn op het pleintje voor de kerk vind ik prachtig. En dit begijnhof wordt ook veel minder onder de voet gelopen dan dat in Brugge bvb.

  3. Ik heb indertijd tijdens mijn opleiding een rondleiding gekregen tijdens de restauratie van enkele woningen in het begijnhof. Blijkbaar zijn die werken ondertussen afgerond en is het resultaat wel de moeite. Misschien moet je maar overwegen om te verhuizen?

  4. Dag Debby,
    Ik ben het helemaal eens met je beschrijving van het Kortrijkse begijnhof, het is hartverwarmend mooi… bijzonder is ook dat het allerlaatste begijntje – Marcella Pattyn – hier gewoond heeft. Ik bezocht het begijnhof voor het eerst op 11 augustus 2011. Later op het jaar stelden mijn partner en ik ons kandidaat om er een woning te betrekken. Helaas werd er voor iemand anders gekozen, ondanks het feit dat we voldeden aan de bijzondere voorwaarden die gesteld werden. Ik kan je wel vertellen dat ik me hierdoor erg koud gepakt voelde… De toekenningsvoorwaarden zijn niet erg soepel (de bemiddeling verloopt via een makelaar) en komen me wat willekeurig over. Ook de huurprijs van een dergelijke woning is niet min, maar dat heeft wellicht alles te maken met het renovatieproject van het begijnhof. Mijn gevoel rond het Kortrijkse begijnhof is dus wat dubbel, maar dat neemt uiteraard niet weg dat het een prachtige plek blijft.

Leave a Reply

