De grootmoeders…

Om volop van de zomervakantiedagen te genieten, besloten we, na de West-Vlaamse begijnhoven bezocht te hebben, een paar dagen ‘thuis’ in te bouwen en erna het gedeelte van de Kempische hoven te verkennen. Enkele dagen van rust en mentale integretie zouden mij te wachten staan… dacht ik…

Als donderslag bij heldere hemel nam dit perspectief een totaal andere wending: ik ontving het bericht dat mijn grootmoeder, en tevens laatste grootouder, plots was overleden. Een paar dagen van intense emoties volgden: zowel positieve als negatieve herinneringen passeerden de revue. Ik besefte, en nu door mijn queeste des te meer, zo weinig van mijn grootmoeder(s) te weten over hun leven als meisje, vrouw, moeder en grootmoeder… van hun dromen, idealen en teleurstellingen.

maidenmothercrone

Op de één of andere manier besloot ik op een gegeven moment mentaal mijn HerStory-koffer te openen en daar de eigenschap die ze beiden hadden (en ik duidelijk had ‘geërfd’) in te leggen en vanaf nu veel bewuster mee te nemen: hun ‘recht-voor-de-raap-zijn’, hun ‘stem’, hun pit, soms confronterend, dikwijls humoristisch, die zou ik nu meedragen… het woord ‘erf-goed‘ kreeg een nieuwe, rijkere betekenis…

4 thoughts on “De grootmoeders…

  1. Veel sterkte. En altijd goed om als vrouw eens achterom te kijken naar je moeder en grootmoeder. Dan zie je wat voor mooi erf-goed je allemaal met je meedraagt. Erfgoed om te koesteren en trots op te zijn.

Leave a Reply

