Dendermonde: vergane glorie

Tussen twee appartementsblokken in, stapte ik de poort van het Sint-Alexiusbegijnhof binnen. Een lang wandelpad kwam me tegemoet: vreemd, een toegangspoort en vervolgens een weggetje. Het pad voortgaande verdween het drukke stadsgeruis geleidelijk…

poortdmonde

Vervolgens stond ik voor een tweede poort in de vorm van een hek en ontmoette het Dendermondse hof: een oase van stilte en groen, een groot plein met huizen langs de kant en de begijnhofkerk in het midden.

poort2

P1040845

Een ‘wauw’-gevoel kwam op… tot ik langs de huizen passeerde en merkte dat velen ervan een verwaarloosde indruk op me maakten. De woorden ‘vergane glorie’ kwamen in me op: er was een museum, er waren aanduidingen van conventshuizen,… en toch maakte het hof een trieste indruk. Hier was ooit in geïnvesteerd en dit kon iets moois worden…

P1040846

Ik besloot rond de kerk, tussen het groen te gaan kijken en schrok toen ik ze plotsklaps weer ontmoette: Maria. ‘Hier ben je weer’ groette ik haar rustig. Mijn ‘omkering’ in Turnhout bleef behouden, ze mocht er zijn voor mij.

P1040841

Het museum binnengaande, viel me een schilderij op dat me onmiddellijk intrigeerde: de zeven zwaarden doorkliefden het hart… Wat zou dit te betekenen hebben? Hier wilde ik meer over opzoeken!

P1040789

Terug buiten bestudeerde ik de muur die naar de andere kant van het hof liep: naderbij komende stelde ik vast dat op deze muur ‘nepdeurtjes’ waren geschilderd. Van ver leken dit begijnhofhuizen te zijn met bijhorend toegangspoortje, dichterbij gekomen bleek dit een illusie te zijn…

P1040774

Terwijl ik het hof een paar keer doorwandelde, bleef het dubbele gevoel: dit hof had meer zorg nodig! Terwijl ik naar de uitgang liep, genoot ik van de stilte op het hof en de avondzon die speels schaduwen werpte op het grasplein. Hier was het weer, dat fijne thuisgevoel…

P1040872

3 thoughts on “Dendermonde: vergane glorie

  1. Het H.Hart van Maria doorboord met zeven zwaarden zijn de zeven weeën of smarten van Maria
    1.De profetie van Simeon in de Tempel bij het opdragen van Jezus
    2.De vlucht naar Egypte
    3.Het zoekraken van Jezus in de Tempel
    4.Ontmoeting van Maria met Jezus op weg naar de Calvarieberg
    5.Maria staat onder Jezus’ kruis
    6.Maria omhelst Jezus’ dode lichaam na de kruisafname
    7.Jezus wordt begraven
    In nogal begijnhoven vind je een kapel van O.L.V van de 7 smarten, St. Amandsberg, Oudenaarde O.L.vrouw ter hoye in Gent waar de H. Grafkapel vroeger de kapel van de 7 smarten was. Elders vindt men “kruiswegen” met de 7 smarten vb Dendermonde.
    Ikzelf woon in het huis van O.L.Vrouw der zeven Weeën in het begijnhof van St. Amandsberg. Had graag naar je lezing gekomen maar kon niet.
    Cecile

Leave a Reply

