En de lezing…

Op zes en en negen juli jongstleden gaf ik de aftrap voor twee lezingen over mijn queeste. Het op poten zetten van zo’n project vraagt een serieuze inspanning, die ik tot een goed einde kon brengen door een paar helpende handen: het concept bedenken, de technische ondersteuning, de voorbereidende taken,… alle hulp maakte het geven van de lezingen een aantal kilo’s lichter! Dank jullie wel voor de hulp en tevens dank aan de lezingbijwoners!

Een paar sfeerbeelden…

Vroeg op de dag gingen de voorbereidingen van start: de zaal in orde maken…

DSC02972

Een impressie van de (in)kijkhoek gevuld met boeken en materiaal over de begijnhoven en Maria…

DSC02973

… tot het uiteindelijk geven van de lezingen zelf : de tijd vloog!

DSC03032

DSC03003

DSC03021

Ik heb in ieder geval de smaak te pakken en wil HerStory verder uitbouwen via lezingen en curcussen! Op naar meer van dat!

6 thoughts on “En de lezing…

  1. Dag Debby, we hebben elkaar reeds ontmoet maar ik denk dat we best eens over bepaalde zaken in discussie gaan. De begijnenbeweging is niet ontstaan uit een overschot aan mannen ect. dit is een mythe en historische onjuist.
    Al jaren proberen we met al onze overredingskracht dit uit de wereld te helpen. Maar blijkbaar lukt het ons niet vermits jij het ook nog aanhaalt. Er waren in de 13de eeuw begijnen over gans Europa van Litouwen, Zweden tot Italie. Maar ze zijn enkel in de lage landen overeind gebleven. Je bent welkom echt ik wil je mijn of liever onze visie daarover vertellen we zijn al jaren bezig in het documentatiecentrum van de begijnenbeweging (Dobeg) om dit te bestuderen hebben een honderdtal boeken en heel wat meer artikels bijeen gebracht.
    Echt je bent welkom
    0498/242995
    vriendelijke groet
    Cecile Vanooteghem

  2. Mocht ik het verkeerd voor hebben en is je herstory ook bedoeld om deze mythe uit de wereld te helpen dan zitten we op het zelfde spoor moet je mijn opmerking maar naast je leggen maar ben je nog steeds welkom. We kunnen van elkaar ook leren.

    vriendelijke groet
    Cecile

    • Dag Cecile, de mythe rodom het ontstaan van de begijnenbeweging vermeld ik nergens, net omdat dit niet klopt. Ik kom deze frequent tegen (o.a. bij gidswandelingen tijdens de Gentse Fessten) en leg dan mijn standpunt en kennis uit. Bij deze even verduidelijken dat het word ‘herstory’ bedoeld is om de begijnenbeweging en in het algemeen sterke, geschiedkundige vrouwenfiguren terug te brengen en zo een volledige geschiedenis te hebben waarin ‘haar verhaal’ ook aan bod komt. Vriendelijke groet, Debby.

  3. Ik zie vooral een nieuwe coiffure. Schone ! 🙂 Als je nog eens een lezing geeft, dan hoop ik op beter weer en kom ik zeker langs. In afwachting nog veel succes met je queeste…

  4. Ik was erbij en heb het gesmaakt. En @ Cecile: ik heb Debby dat niet horen zeggen hoor… ‘k zie persoonlijk ook de logica niet goed waarom je begijnen zou moeten hebben omdat er teveel (je bedoelde misschien te weinig? – maar ook dat heb ik Debby niet horen vertellen) mannen zijn?!??

Leave a Reply

