Kortrijk revisited…

Recent bracht ik een ‘vervolgbezoek’ aan het begijnhof van Kortrijk. Sinds mijn eerste bezoek kom ik hier regelmatig en wilde dan ook de gerestaureerde Sint-Annazaal bezoeken. Dit gebouw, de vroegere vergaderzaal van de begijnen, is nu een interactief centrum over de begijnengeschiedenis, met uitlichting van de Kortrijkse begijnen. Ik was vooral heel blij met de kadering en de gegeven informatie: de nadruk ligt op begijnen als sterke vrouwen met hun 800-jarige geschiedenis, de mystieke beweging, gravin Johanna van Constantinopel als steunende kracht, Marguerite Poréte en Hadewijch als inspirerende, schrijvende voorbeelden,… enfin, HerStory!

P1060675

De Sint-Annazaal tref je uiterst links van het begijnhof nadat je de poort bent doorgestapt. Het Mariabeeld in de nis sprak mij ten zeerste aan.

P1060640

P1060636

P1060600

Binnengekomen krijg je een overzicht de begijnengeschiedenis: van ‘Wie zijn de begijnen?’ tot de ‘grote’ madammen zoals grootjuffrouw Hiers en Barbara Bonte. Deze laatste kende ik tot op heden niet.

P1060630

Tevens wordt een link gemaakt naar het heden: in Duitsland is er een begijnengemeenschap actief. De begijnenbeweging herleeft (of is ze nooit uitgestorven?)!

P1060664

En dan is het nog even genieten van het hof zelf…

Leave a Reply

