Leuvense lichtjes…

Vorig jaar wist ik het net te laat, dit jaar wilde ik het voor geen geld missen: het Groot Begijnhof van Leuven badend in een sfeer van ontelbare lichtjes*. Op 13 december, het feest van de heilige Lucia, trotseerde ik de kou voor een tweede bezoek aan het begijnhof. Met het enthousiasme en de nieuwsgierigheid van een kind dat eindelijk Sinterklaas zal zien, wandelde ik richting begijnhof en nam de ingang bij de Schapenstraat.

P1060838

De aanblik van ontelbare theelichtjes in deze gewezen vrouwenstad betoverde me: ‘Wauw! Wat mooi!’ Ik werd er én stil van én wilde tegelijkertijd het pakkende van het moment uitspreken.

P1060853

P1060834

Een aantal keer ben ik het hof doorgewandeld, intens genietend van elk ogenblik. In de drukste straten liet ik het lawaai achter mij om te kunnen genieten van een stiltemoment, een ogenblik wilde ik bewust verbinding maken met de Leuvense begijnen en genieten van dit sacraal gebeuren op Sint Lucia. Ik besefte dat net deze periode met ‘donkere dagen’ het kaarslicht des te sterker en krachtiger doet uitkomen. Door verbinding te maken met de lichtjes, voedde ik mijn innerlijke vlam van bezieling. De lichtjes, geplaatst op een waterput, herinnerden me aan twee oervrouwelijke symbolen: de circel en het water (bron van alle leven).

AlessiaLeuvenwaterput

De twee uren reistijd richting Leuven en terug, de koude, het donker, de lichtjes, de bezielende gloed en betovering van het begijnhof,… ik heb van elk aspect genoten. Volgend jaar ben ik weer van de partij!

*De kilometers lange verlichte straten zijn het werk van de vriendenkring ‘Mannen van ’70’, een traditiegerichte groep in het Leuvense. Dank voor de aangename babbel en jullie werk om de vele kaarsjes te plaatsen.

© Debby Van Linden

Leave a Reply

