Een terugblik op een ‘vol’ jaar…

2014 was een ‘vol’ en ‘rijkgevuld’ jaar op queestevlak. Blik je mee terug?

Het afgelopen blogjaar opende met een bezoek aan het begijnhof van Aarschot, daarna bleven we even in eigen stad om het hof ‘Ter Hoye‘ in Gent en het begijnhof in haar buurgemeente Sint-Amandsberg te bezichtigen. Nadien pakten we onze koffers voor een driedaagse West-Vlaanderen: de vrouwenstad van pittoresk Brugge bleef bij, het gesplitste hof van Diksmuide stelde teleur, het begijnhof te Kortrijk bleek een prachtige verrassing te zijn (ook bij een tweede bezoek)!

begijnhof Kortrijk

Vervolgens draaiden we onze neus de andere richting van Vlaanderen uit en broemden richting Kempen: de rust van het hof in Hoogstraten, de gemixte gevoelens bij het aanschouwen van het begijnhof te Herentals en het ellenlang lijkende begijnhof van Turnhout. Via het besloten Dendermondse hof vol vergane glorie keerden we naar het begijnhof in Oudenaarde waar Maria talrijk aanwezig was. Op het einde van de zomer reisden we naar hartje België: Vlaams-Brabant.

P1050593_weghek

Een fikse wandeling doorheen de vrouwenstad te Leuven en een teleurstellende ervaring op het hof van Aalst rijker, kwam ik in Diest mijn ‘beeldschone madammenweer tegen: weliswaar in andere vorm, doch evenzeer bezielend.

Om het jaar te eindigen stapten we het Hasseltse hof binnen en keerden vervolgens even om om de Leuvense lichtjes te aanschouwen.

P1060838

Op mijn prikbord hield ik mijn queeste bij: de eerste paar aarzelende foto’s veranderen in een mozaïek van kleur, waar Maria haar eigen weg leek doorheen te banen: Op Ter Hoye bleef ze me bij, ze kwam op de volgende hoven dichter en dichter en, op het moment dat ik dacht het niet meer te weten, gaf ze haar ware identiteit prijs.

prikbordhalfvolHerstory

P1050736

Met het vorderen van de queeste, kwam ik niet enkel in de hoven, ook ‘daarbuiten’: een bezoek (voor de camera) bij Fabulous Feminine Flanders, een aantal lezingen in het Gentse, een artikel in Kerk&Leven en een publicatie in ‘Ons begijnhof’.

artdebby

Het afgelopen jaar heb ik talrijke mensen kort of langerdurend mogen ontmoeten! Dank dat jullie meegewandeld hebben! Jullie hebben me telkens verder geholpen: de verwelkomende deur die opengaat, die informatie en tips over de begijnen, verhalen over eigenzinnige vrouwengeschiedenis(sen) en HerStorische taferelen, momenten van (h)erkenning, gezamelijke lachstuipen, de opvang als ik even vastliep,…  voor al deze kleine dingen die groots zijn: hart-elijk DANK JE WEL!

De bogaard - ingang

En dan nu… op naar het volgende hof!

© Debby Van Linden

2 thoughts on “Een terugblik op een ‘vol’ jaar…

Leave a Reply

